Örök kezdő vagyok. És cseppet sem fáradt
– mondta zárszóként Enyedi Ildikó a 24.hu-nak adott interjújában legutóbbi filmje, A feleségem története bemutatója után, még 2021-ben. Apadhatatlan munkakedvét szerencsére azóta tettekkel is bizonyítja: tavaly az RTL-en mutatták be egy emberkereskedelemről szóló sorozat általa rendezett nyitóepizódját (az ígéretesen induló Angyaltrombiták folytatásáról sajnos azóta nem érkeztek hírek), idén nyáron pedig már a végéhez közelít legújabb mozifilmjének forgatása. Ez igazán stabil tempó, főleg, ha azt vesszük, hogy a berlini Arany Medvét és Oscar-jelölést hozó Testről és lélekről előtt Enyedi csaknem húsz évig nem rendezett nagyjátékfilmet.
A német-francia-magyar koprodukcióban készülő Csendes barát már az eddig csepegtetett információk alapján is egyszerre intim és nagy ívű filmélményt ígér: cselekménye több mint egy évszázadot ölel fel, a középpontjában pedig egy fa áll, pontosabban annak kapcsolata a különböző korokban élő emberekkel.
„Egy idős fa áll egy botanikus kert közepén. Magányos, ahogy a kert többi lakója is – sok ezer kilométerre eredeti élőhelyüktől, hogy megcsodálhassuk, megfigyelhessük őket. Ahogy mi őket, úgy ők is megfigyelnek minket. Tanúi rövid, kusza, zajos és zaklatott életünknek. A film három történetet mesél el, ember és növény három tétova találkozását, amikor ez a kétfajta, radikálisan különböző érzékelés egy pillanatra igazán összekapcsolódik. Emberi hőseink, akárcsak a kert növényei, kívülállók, magányos lelkek. És épp úgy vágynak a kapcsolódásra, ahogy ők” – olvasható a film szinopszisában. A főszereplővé előléptetett fára még később visszatérünk, de mindenekelőtt ejtsünk pár szót az emberi tényezőről, mert Enyedi ezúttal is nemzetközileg ismert színészek egész sorával dolgozik együtt. A feleségem története főszerepe után visszatér például Léa Seydoux, mellette pedig olyan német nevek tűnnek majd fel a vásznon, mint a Becstelen Brigantykból ismert Sylvester Groth és Martin Wuttke vagy épp Rainer Bock, akit Michael Haneke A fehér szalagjában és a Better Call Saulban is láthattunk már Bob Odenkirk oldalán.
A filmrajongókat azonban talán leginkább az a hír hozta lázba, amikor kiderült, hogy a Csendes barátban szerepelni fog Ázsia egyik legnagyobb filmsztárja, a hongkongi Tony Leung Chiu-wai is. Ő az ezredforduló egyik legeredetibb hangvételű szerzői filmesének, Wong Kar-wainak a visszatérő színésze, ami már önmagában elegendő lenne kultikus státuszához, de emellett olyan legendás rendezőkkel dolgozott négy évtizedes pályája során, mint Ang Lee, John Woo vagy épp Zhang Yimou.
Egy biztos: kevesen tudnak olyan átható tekintettel szomorkodni vagy epekedni a vásznon, mint Leung, aki az érzéki pillantásokon és melankolikus merengésen túl az akcióban is megállja a helyét.
Adrián Zoltán / 24.hu Enyedi Ildikó új filmje, a Csendes barát forgatásán 2024. június 18-án.
Ezt többek között olyan kasszasikerekben bizonyíthatta, mint az egyik leggrandiózusabb kínai wuxia, a Hős, a hongkongi „bullet ballet”-akciófilmek egyik mintadarabja, a Fegyverek istene vagy a Szigorúan piszkos ügyek. Utóbbi hollywoodi remake-jét maga Scorsese készítette A tégla címen, aki ezzel végre megkaparinthatta a régóta vágyott – és kiérdemelt – Oscar-díját is. Leung amúgy nemcsak Ázsiában lett sztár, a nyugati fesztiválszcéna is felismerte a benne rejlő mélységeket: a Szerelmre hangolva főszerepéért már 2000-ben a legjobb színésznek választották Cannes-ban, tavaly pedig Velencében ismerték el Arany Oroszlánnal az életművét: a díjat átadó Ang Lee kiemelte, hogy Leung minden rendező álma, aki egyetlen pillantásával többet tud kifejezni, mint más színészek teljes monológokkal. A költői lelkületű Wong Kar-wai inkább egy természeti képet választott, a rendelkezésre álló teret erőlködés nélkül kitöltő vízhez hasonlítva kedvenc színészének játékát: szerinte Leang tehetsége olyan, mint egy patak, amely nyugodt erővel áramlik mindig oda, ahova a szakmai feladat igényli.
Az amerikai ajánlatokra sokáig következetesen nemet mondó Leung aztán a hatvan felé közeledve beadta a derekát Hollywoodnak is, így a nyugati közönség ázsiai filmekre kevésbé fogékony része ügyeletes Marvel-gonoszként ismerhette meg őt a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű Legendájában. Európai filmben azonban eddig még nem szerepelt, így meglehetősen nagy szó, hogy épp Enyedi Ildikó felkérésére mondott igent.
Nem a forgatókönyv számít, hanem a rendező
Hogy miért épp ezt a felkérést vállalta el, azt tőle is volt alkalmunk megkérdezni a budapesti Füvészkertben, ahol egy kánikulai délutánon rendezett sajtónapon belenézhettünk a Csendes barát forgatásába, majd pedig szűk körben találkozhattunk az alkotókkal egy beszélgetés erejéig. A fák jótékony árnyékában Leung szelíd mosollyal elmondta, hogy a válasz egyszerű: azért fogadta el a felkérést, mert nagyon szereti Enyedi filmjeit.
„Kettőt néztem meg, a Testről és lélekrőlt, illetve A feleségem történetét. Nagyon tetszettek, ezért akartam mindenképp vele dolgozni.” Ugyanezt a rendezőközpontú szemléletet hangsúlyozta akkor is, mikor arról érdeklődtünk, vajon mi vonzza őt a magányos, melankolikus karakterekhez – merthogy filmjeiben nagyon gyakran ilyen figurákat játszik, és a jelek szerint ez alól a Csendes barát sem lesz kivétel.
Sosem ez alapján választok, csak egyszerűen így alakult, valahogy mindig megtalálnak ezek a szerepek. Általában nem a történet vagy a forgatókönyv határozza meg, hogy elvállalok-e egy filmet, sokkal inkább az alkotó, akivel dolgozhatok. A rendező személyén múlik minden, vagyis azon, hogy izgat-e a vele való közös munka
– mondta Leung, aki eddigre már túl volt a forgatási napjai nagy részén, így arról is be tudott számolni, milyen volt Enyedivel az a bizonyos közös munka, ami annyira megmozgatta a fantáziáját. „Ildikóval nagyon könnyű együtt dolgozni. Rendkívül jól vezeti a színészeit, segít karakterbe kerülni és felépíteni az emberben az ehhez szükséges önbizalmat. Komfortos, stresszmentes munkakörnyezetet hoz létre a számunkra: minden jelenet előtt hosszasan átbeszéljük a dolgokat, elmondja a tanácsait és a vezérfonalat, de közben megadja a szükséges teret arra is, hogy kísérletezzünk. Nagyon élveztem vele dolgozni.”
Adrián Zoltán / 24.hu Pálos Gergely, Tony Leung Chiu-Wai, Enyedi Ildikó és Mécs Mónika Enyedi Ildikó új filmje, a Csendes barát forgatásán és sajtótájékoztatóján 2024. június 18-án.
Leung azok közé a színészek közé tartozik, akik rigorózus utánajárással hónapokig készülnek egy-egy szerepre. Kíváncsiak voltunk, hogy ez a folyamat vajon hogyan nézett ki a Csendes barát esetében, amelynek cselekménye egy különleges fa köré szerveződik. A sztoriról ugyan nem árultak el sokat az alkotók, de annyit igen, hogy Leung egy hongkongi idegtudóst játszik a filmben, aki a Covid-lezárások idején a Marburgi Egyetemen ragad, így hirtelen sok ideje lesz a botanikus kertben üldögélni. A színész felidézte, hogy a forgatást megelőzően alaposan elmerült az idegtudományban, azon belül is a csecsemőkori kognitív fejlődésben, amely karakterének elsődleges kutatási területe. Számos hongkongi tudóssal beszélgetett, és bújta a könyveket a témában. Emellett sokat olvasott a fákról is, mert a történet előrehaladtával a fák egyre inkább felkeltik az általa alakított professzor érdeklődését – sejthetően a már említett kerti üldögélések hatására. Leung elmondta azt is, hogy számára is szemléletformáló élmény volt ez az egész, mert korábban egyfajta távolságból tekintett a fákra, mint ahogy egy megfigyelő nézi szemlélődése tárgyát, „ám miután készültem erre a filmre, és elmélyülten tanulmányoztam őket, rájöttem, hogy a fáknak is megvan a maguk intelligenciája. Azóta nagyobb tisztelettel tekintek a növényekre.”
Szerintem egyek vagyunk. Én a természet része vagyok, a természet pedig bennem van. Ember és környezete tehát elválaszthatatlanul összetartozik. Ebben a tekintetben nagyobb tisztelettel kell fordulnunk a természet felé. Ha ugyanis a természetet bántjuk, önmagunkat is bántjuk
– felelte Leung a kérdésre, hogy általában milyen viszonyt ápol a természettel.
Az ilyen sztárbölcsességeknél mindig sok múlik a személyes hitelességen, mert amúgy könnyen átcsúszhatnak a „mentsük meg a világot, és szeressük egymást gyerekek” típusú üres frázisokba, amilyenek az Oscar-gála színpadán hangzanak el olykor. Leung esetében ez fel sem merült, mivel végig olyan szerénység és alázat sugárzott belőle, ami tartalommal töltötte meg a tétova derűvel előadott mondatait. Ebben a tekintetben egyáltalán nem egy világsztár benyomását kelti, hiszen tökéletesen hiányzik belőle az a harsányság és showman-energia, amivel a hírességek általában belakják a nyilvánosság tereit. Tony Leung inkább a visszafogottságával irányítja magára a figyelmet: annyira halkan beszél, hogy az ember kénytelen egyre közelebb hajolni hozzá, hogy a külvilág zajai közepette is képes legyen megérteni a mondandóját. Mintha nem is a kortárs filmipar egyik élő legendája ülne előttünk a Füvészkertben, hanem egy buddhista szerzetes, aki hosszú évek némasági fogadalmát megtörve most formálja első szavait, és ez láthatóan megterhelő a számára.
Ez a csendes karizma minden bizonnyal tökéletesen passzol a film világába. Mécs Mónika – a Testről és lélekről, A feleségem története és a Csendes barát producere – elmondta, hogy annak idején számára is katartikus élményt jelentettek a Wong Kar-wai-filmek, így a stáb több tagjával együtt kicsit megilletődött elsőre, mikor kiderült, hogy Leung is része lesz az illusztris szereplőgárdának. De aztán magától értetődő természetességgel zajlott a közös munka, mivel „Tony személyisége és szerénysége tökéletesen illeszkedik a Csendes barát egész szellemiségéhez. Egyből vevő volt Ildikóra, rezonált a történetre, valamint a film központi gondolatára, miszerint minden mindennel összefügg.”
Duplán idegen, duplán magányos
Azt pedig már maga Enyedi idézte fel, hogy több mint egy évig vártak, mielőtt meg merték keresni Leung-t az ajánlattal:
Neki írtam ezt a szerepet. Ha ő nemet mondott volna, akkor megint le kellett volna ülnöm, hogy újraírjam a forgatókönyvet.
Adrián Zoltán / 24.hu
A rendező azt is elmesélte, hogy a film ötlete régen, még jócskán a Testről és lélekről munkálatai előtt született, és egy „egészen fantasztikus” német producer, a 2014-ben meghalt Karl Baumgartner ösztönzése kellett hozzá (sok egyéb mellett Baumgartner volt a producere Emir Kusturica Undergroundjának és Macska-jajának, de Aki Kaurismaki meghatározó filmjeinek is). Felfigyelt rá, hogy Enyedi több filmjében is fontos szerepet játszanak a növények, mint például a Bűvös vadász germán mitológiát megidéző tölgyfája vagy a Simon mágus szobanövénye, ami egy bűnügyi rejtélyt old meg. „Baumi észrevette, hogy ez engem érdekel, és azt mondta, hogy csináljunk már közösen egy filmet növényekről. Innen, az ő felkérése alapján indult az egész, és nagyon sajnálom, hogy ő már nem láthatja a kész filmet, mert az egész európai filmezésnek hozzá hasonlóan bátor, nagyszívű, kockáztató, intelligens és filmszerető producerekre van szüksége” – mondta, hozzátéve, hogy Mécs Mónikát is ilyennek tartja.
Az eleinte nem volt egyértelmű, hogy milyen fa legyen a film főszereplője, végül a Ginkgo bilobára (magyarul páfrányfenyő) esett a választás. Legyező formájú leveleivel kétségtelenül nagyon fotogén tud lenni, de nemcsak emiatt került be a filmbe, hanem botanikai eredettörténete okán is.
Idegen és messziről jött, akárcsak egy botanikus kert összes lakója, illetve a film mindhárom emberi főszereplője. A Gingko azonban speciális, mert még ezek között a messziről egy helyre odahozott növények között is idegennek számít. Tulajdonképpen azok között él, akiknek köszönhetően kihalt az a számos növényfajta, amiből a Ginkgo biloba egyedüliként fennmaradt, egy földtörténeti kor hírmondójaként. A győztesek között áll magában, így duplán idegen, duplán magányos
– mondta Enyedi, hozzátéve, hogy a magány és annak oldása valóban az egyik központi témája a filmnek, ami átível mindhárom történeten.
Az alkotókkal beszélgetve annyi kiderült, hogy az első történetszál a 20. század elején, a második a 70-es években, a harmadik pedig 2020-ban, a Covid idején játszódik, az időbeli távolságokat pedig formailag is leképezi majd a film. Mindegyik történetet különböző, az adott kornak megfelelő technikával forgatják: 35 és 16 mm-es filmre, illetve az utolsót digitális kamerával. A nagy történeti fesztáv bőven adott feladatot a stábnak, beleértve Enyedi visszatérő díszlettervezőjét, Láng Imolát, aki elmondta: ez bizonyos értelemben olyan, mintha három különböző filmet forgatna az ember, ráadásul a díszleteket nemcsak az eltérő történeti korszakokhoz, de a különböző kameratechnológiákhoz is hozzá kellett hangolni. És természetesen izgalmas kihívást jelentett az operatőr Pálos Gergelynek is, aki már egy évvel a forgatás előtt elkezdett Enyedivel terepszemlézni.
Hosszú előkészítési folyamat volt, pont azért, hogy én is megértsem, hogy Ildikó hogyan képzeli el ezt a filmet, és kitaláljuk a képi világát
– mondta, hozzátéve, hogy nagyfokú türelmet és rugalmasságot igényelt ez a film, mert növényekről van szó, és „ha kinézel egy jó szöget valamelyik nap, mondjuk délután kettőkor, akkor holnap délután kettőkor már nem biztos, hogy jó lesz ugyanaz a kép.”
A forgatás közel fele Németországban zajlott, de magyar helyszíneken is számos jelenetet vettek fel, például a Pálos rendi könyvtárban, az alcsúti és a sellyei arborétumban, valamint a budapesti Füvészkertben, ahol röviden mi is tanúi lehettünk a munkának. Tökéletesen demonstrálta a filmkészítés bonyolultságát, hogy egy egyszerűnek tűnő felvétel is mekkora szervezettséget és koreográfiát igényel. A vásznon mindössze annyi látszik majd, hogy Tony Leung ül egy padon, és telefonon beszélget egy párizsi kollégájával, akit amúgy Léa Seydoux alakít. Ám az intim kis jelenet több tucat ember – egy komplett nemzetközi stáb – összehangolt munkájának eredménye, akiknek nemcsak a fényviszonyok változása és a szirénázó mentőautók miatt kellett izgulniuk, de arra is oda kellett figyelniük, hogy vajon mikor dübörög el egy újabb repülő a Füvészkert fölött húzódó légifolyosóban – az olyan extra kihívásokról már nem is beszélve, hogy a sajtónapra beengedett újságírók nehogy betébláboljanak a képkivágatba.
Túlélték a dinoszauruszokat és Hirosimát is
Nemcsak embereket, növényeket castingolni sem egyszerű feladat: a főszereplő fát sokáig keresték Enyediék, ráadásul a sok évtizedet felölelő történet miatt három különböző korú Ginkgóra volt szükség. A két fiatalabbat végül Alcsúton, az idősebbet pedig Sellyén találták meg. A Ginkgo biloba amúgy tényleg egészen különleges élőlény, ami kiderült a Füvészkert igazgatója, Dr. Orlóci László botanikai gyorstalpalójából: annyira ősi fajta, hogy tanúja lehetett már a dinoszauruszok felemelkedésének és pusztulásának is.
Több, mint kétszáz millió éve jelen van a Földön – feltehetően legelték a növényevő dinoszauruszok, elsétáltak mellette a rettegett Tyrannosaurus rex-ek, majd később pihentek árnyékában a kardfogú tigrisek, és talán eszközöket készítettek ágaiból az őseink. A faj végig jelen volt, mindent látott, megmutatta magát az evolúció számos résztvevőjének, akik sorra kihaltak mellőle.
Adrián Zoltán / 24.hu A Ginkgo biloba levelei.
Akkora túlélők, hogy még a Tokióban száz éve tomboló tűzvész és a hirosimai atomrobbanás sem tudta kipusztítani az ott élő példányokat. Emellett, ha rászorulnak, a Ginkgók képesek az ivarváltásra, illetve arra is, hogy ivartalan úton örökítsék át magukat a sarjaik révén – gyakorlatilag újra és újra klónozzák magukat, ami miatt egy-egy matuzsálemi fa életkora akár 12 ezer évre is rúghat. Mindennek fényében már nem is tűntek olyan öregnek a Füvészkert pár száz éves Ginkgói, amelyek tövében a botanikai előadást hallgattuk, illetve ahol Enyediékkel beszélgettünk a fák titkos életéről.
Azért a fölénk magasodó lombokat nézve elmerengtem rajta, hogy ezek a példányok is mi mindent láthattak már „rövidke” életük során: Nemecsek és Boka füvészkerti kalandjait ugyan talán ők is csak Molnár Ferenctől ismerik, de annak sajnos a valóságban is tanúi lehettek, ahogy Bajcsy-Zsilinszky Endrét 1944-ben elhurcolták a nyilasok a kert közepén álló Festetics-villából, hiszen erre külön tábla emlékeztet a Gingkók mellett álló épület zölddel befutott homlokzatán. Elhivatott botanikusok egész sorát láthatták munka közben, emellett pedig szeretők forrón elrebegett vallomásait, az alkotás lázában élő költők félkész verssorait hallgathatták ki, és most már egy szelíd mosolyú, hongkongi filmsztárral is barátságot köthettek.The post A Füvészkertben árulta el Ázsia egyik legnagyobb filmsztárja, miért Enyedi Ildikóval forgatja első európai filmjét first appeared on 24.hu.