Az állandó változás – mennyiségi és minőségi egyaránt – számomra a létezés egyetlen bizonyítéka. Időnként érdemes életünk filmjén a képet kimerevíteni és visszapörgetni néhány kockát, hogy megvizsgáljuk, miként és hova jutottunk.
Ezekkel a gondolatokkal indít Rubik Ernő az új előszóban, amelyet 2020-as könyvének most megjelent, jubileumi kiadásához írt. Nem is akármilyen jubileum ez, hiszen a rejtvények, játékok és popkulturális szimbólumok rajongói egyből kettős évfordulót ünnepelhetnek idén: maga a Kocka ötven éves, annak feltalálója pedig a nyolcvanat tölti be július 13-án. Rubik Ernővel nem sokkal a születésnapja előtt, egy szűk körű sajtóebéden beszélgethettünk arról, hogyan tekint vissza erre a fél évszázadra, amelynek során ez a marokra fogható, színes tárgy módszeresen rabul ejtette a globális képzeletünket. Mert lehet ugyan, hogy az állandó változás a létezés egyetlen bizonyítéka, bizonyos dolgok mégis tartósak az életben, és a jelek szerint ezek közé tartozik a Kocka iránti apadhatatlan érdeklődés is.
Hogy történhetett mindez?
Egy kánikulai délután ültünk egy budai étterem teraszán, és bemelegítő jellegű kérdésemre, hogy miként viszonyul az efféle kerek évfordulókhoz, Rubik Ernő csak egy mókás és sokatmondó grimasszal válaszol. Igaz, ez ezer szónál is ékesebben erősíti meg a sejtést, hogy meglett korára sem kedvelte meg különösebben a ceremóniákat, a felhajtást és a „híresfeltalálósággal” járó reflektorfényt. De azért a beszélgetés egy későbbi pontján csak elárulja, hogy számára is van valami megrendítő ebben az ötven évben, és főleg abban, hogy ezalatt mekkora utat tett meg a Kocka, mennyire kimeríthetetlennek bizonyult, sokszor az ő várakozásaitól és elképzeléseitől teljesen függetlenül. Ő maga harmincéves volt 1974-ben, amikor az Iparművészeti Főiskola oktatójaként kitalálta, majd először fából meg is alkotta az ötletes szerkezetet, hogy diákjainak szemléltethessen egy geometriai problémát és annak megoldását.
’74, ez egy szép év, harmincévesnek lenni pedig egy szép kor. Most is lennék szívesen annyi, de hát az idő az megy. A Kocka valamivel tartósabb nálam, de azért még én is megvagyok
– mondja a rá jellemző fanyar humorral, majd hamar eloszlatja az arra irányuló kérdéseket is, hogy vajon az év melyik napjára esik a találmány születése. Elsőként leszögezi, hogy az emberekkel ellentétben a tárgyaknak nincs születésnapjuk. A nyilvánosságra hozatalnak, a gyártás elkezdésének, vagy egy vásáron való megjelenésnek persze van pontos dátuma, de a gondolatok megjelenésének elég nehéz egyetlen dátumot kijelölni, arról már nem is beszélve, hogy a materializálódás és a fejlesztés fázisai is elhúzódóak lehetnek. „A születés datálása tehát itt nem olyan egyszerű, mint az élővilágban, sokkal rejtelmesebb folyamat. A dolgok alakulnak, és nagyon nehéz meghatározni, hogy az alakulás folyamatában mikor lesz önmaga egy tárgy, vagy egy gondolat mikor nyeri el kiforrott anyagi valóját.”
A már említett előszóban maga Rubik is összegzi a keletkezés és felcseperedés kronológiáját, ami nagyon vázlatosan így fest:
1974-ben megszületett a prototípus,
1977-től kapható a Kocka Magyarországon,
1980-tól pedig fokozatosan szerte az egész világban.
Allan Tannenbaum / Getty Images Rubik Ernő professzor bemutatja új játékát, New York, New York, 1986. október 2.
Azóta pedig népszerűsége gyakorlatilag töretlen, még ha a Kocka-láz görbéjének van is egy hullámzása az évtizedek során. A Rubik kocka mindennapjaink természetes része lett, stabilan beépült a kollektív tudatba, és messze nem kizárólag azok körében, akik szeretik geometriai alapú fejtörőkkel múlatni az időt.
„500 millióra becsülik a máig eladott Kockák számát, ez legalább kétmilliárd játékost jelenthet. Persze sokkal többen ismerik, olvastak róla, látták a moziban, tv-ben, magazinok címlapján, könyvek borítóján, telefonjuk, számítógépük képernyőjén, utcai plakátokon és így tovább” – sorolja Rubik, de valójában csak azért, hogy feltehesse az igazi nagy kérdést, a miértet:
Hogy történhetett mindez? Megválaszolni sokkal nehezebb, mint magát a rejtvényt megoldani.
Erre a fogós kérdésre azóta is keresi a válaszokat, aminek kézzelfogható – és eddigi legnagyobb szabású – eredménye az Open Books kiadónál 2020-ban megjelent könyv is. Rubik ezúttal is elmondta, hogy ugyan már gyerekkorában is sokat olvasott, így tudja értékelni a mondatok varázsát, de mindvégig tisztában volt a ténnyel, hogy ő nem író, így egy tőle idegen műfajban kellett mozognia. Azért némi gyakorlata volt már, hiszen tulajdonképpen másodszor írta már meg a Kockáról szóló könyvet.
Nem tartozik a világra
Mondhatom így, hogy »a« könyvet, mert szerintem ez az első és utolsó könyvem. Nem hiszem, hogy ebbe még egyszer belefognék, de volt már egy korábbi nekifutásom évtizedekkel ezelőtt. Bizonyos értelemben mindkét esetben kívülről jött az ösztönzés, tehát nem az történt, hogy na, most már nem bírom ki, itt az ideje, hogy könyvet írjak!
– idézi fel a háttérbeszélgetésen Rubik, hozzátéve, hogy a 80-as évek elején, tehát még a Kocka első forradalmi világhódítása alkalmával kereste meg egy amerikai kiadó a könyv ötletével. Akkor egy hónapot rá is szánt erre Londonban, mert könnyebb volt úgy angolul írni, hogy megfelelő nyelvi környezetben van. Ám az első kézirat elküldése után kiderült, hogy az amerikai kiadóval teljesen mást gondolnak abban a kérdésben, miről is kellene egy ilyen könyvnek szólnia, így végül nem lett belőle akkor semmi. „Nekem az érdekes kihívás épp az volt egy ilyen könyv megírásában, hogy miként tudom elkerülni, hogy arról szóljon, amit a világ vár tőle. Mert a világ gyakran azt várja, hogy mindenféle titkokat áruljak el: ki is vagyok én, és miért vagyok én az, aki? De hát mit tartozik ez a világra?”
Az emberek – így a feltalálók – magánélete szerinte nem közkincs, még akkor sem, ha szép számban akadnak olyanok, akik a megélhetésüket is ezek kiteregetésére alapozzák. Rubik azonban mindig is idegenkedett az efféle feltárulkozástól, így a könyv esetében is igyekezett elkerülni, hogy hagyományos önéletrajzot, vagy más, könnyen felcímkézhető szöveg kerüljön ki a keze alól. Azt már Halmos Ádám, az Open Books egyik alapítója fűzte hozzá, hogy ez a bekategorizálhatatlanság semennyire nem gátolta a könyv nemzetközi vonzerejét. Mint mondja, szoktak időnként eladni magyar szerzőket külföldre, és az ilyen tárgyalások előtt mindig nagyon végig kell gondolni, hogy miként mutassák be az adott művet, hogy az felkeltse a külföldi kiadóvezetők érdeklődését. A mi kockánk viszont ebből a szempontból igazi jutalomjáték volt, mert ott egyáltalán nem kellett erőlködni:
Jópofa megtapasztalni, hogyan csillan fel mindenki szeme az első szóra, mikor az ember felteszi a kérdést, hogy itt van a Rubik kocka feltalálójának könyve, esetleg érdekel-e.
A felkérés ugyan mindig kívülről érkezett, de Rubik természetesen nem az a fajta, aki külső nyomásra szánná rá magát bármire. Végső soron ugyanaz hajtotta a könyvírásban is, mint ami annak idején a Kocka megalkotásakor: a mélyen gyökerező emberi kíváncsiság. „A motivációt az adta, hogy próbáltam megérteni a dolgot, ami létrejött, hogy az valójában micsoda. Kicsit olyan ez, mint az utódoknál, akik esetében szintén érdekes azon elmélkedni, hogy vajon miért olyanok, mint mi, ugyanakkor miért különböznek mégis tőlünk” – mondja Rubik, hozzátéve, hogy egyre tisztábban látja, valójában mi született meg annak idején. Ezt a képet ugyanis évről-évre gazdagítja mindaz a milliónyi megközelítés, ahogy mások fordulnak a Kocka felé. „Nagyon sok nézőpont kell ahhoz, hogy a valósággal találkozzunk. Önmagunk kevesek vagyunk ehhez, mert elfogultak vagyunk, különösen, ha valami közel áll a szívünkhöz. Nekem is vannak korlátaim, de a mai napig próbálom megfejteni a Kocka mélységeit.” Ez a folyamat persze aligha lezárható, legfeljebb akkor érhetne véget, ha megértenénk, mit jelent az, hogy ember, és mit jelent az, hogy 20. század.
Adrián Zoltán / 24.hu
Örök amatőr
Rubik egyik titkának mindezek alapján az tűnik, hogy eredendő kíváncsiságát mai napig megőrizte. Némi büszkeséggel hangoztatja, hogy amatőr maradt mindenben, amibe belekezdett, beleértve a feltalálást is. Az amatőrség fő értéke szerinte abban a viszonyban rejlik, ami köztünk és az általunk végzett tevékenység között alakul ki. Maga a kifejezés a latin „amator” szóból ered, ami olyasmit jelent, hogy „valamit szerető, kedvelő”.
Amatőr tehát az, aki szeretetből csinálja, amit csinál. Nem külső megrendelésre dolgozik, vagy azért, hogy az eredményért majd honorálják, hanem maga a dolog izgatja
– mondta interjúnkban, amelyet 2020 őszén, a Covid-lezárások közepette készítettünk vele. Az akkor is hamar átjött, hogy saját magáról nem igazán szeret beszélni, ám az emberiség előtt álló nagy, intellektuális kihívások ennyi idősen is lázba hozzák: például a klímaváltozás vagy a járványok, amelyekre szerinte tekinthetünk megoldásra váró rejtvényekként.
A mostani beszélgetésen is szóba került sok fajsúlyos téma az ember játékösztönétől kezdve a fúziós energia titkán és a generációk közti kapcsolaton át a mesterséges intelligenciáig, amik láthatóan jobban megmozgatták, mint a dedikálás és az egyéb protokolláris kötelességek. A mesterséges intelligencia fő nehézsége szerinte épp a hatékonyság, vagyis az a feloldhatatlan kettősség, hogy a káros dolgokat ugyanúgy megkönnyíti, mint a pozitív következményeket. Ezért sem osztotta évtizedekkel ezelőtt sem az MI-hívők optimizmusát, akik azt várták, hogy a várva várt technológiai áttörés után a fejlődés exponenciális ívre áll, és minden problémánk egy csapásra megoldódik.
„Mondjam vagy mutassam? Nem oldódik meg semmi. Jó, sok minden megoldódik, de a lényeg semmiképp, mert a bajok forrása bennünk rejlik. Az ember problémái pedig nem oldódnak meg, amíg önmagát nem oldja meg. Azokat az ellentmondásokat, amiket hordoz magában, és amikkel küszködik is” – persze van, aki jobban, és van, aki kevésbé – mondja Rubik, aki megoldás-orientáltsága ellenére is elég komor jövőképet vázol fel a beszélgetés során, és a rá jellemző fanyar humorral felelt arra a kérdésre is, hogy aggódik-e a jövő miatt.
A jövő eljön akkor is, ha aggódunk, de akkor is, ha nem. Amiatt tehát nem aggódok, de az unokáim és a dédunokáim életéért igen. A következő generációért. Hogyne aggódnék? Szerintem, aki nem aggódik, az nem is érdemli meg, hogy ne aggódjon.
Adrián Zoltán / 24.hu
Barbie után jön a Kocka-film?
Nincs abban semmi meglepő, hogy a jubileum közeledtével ismét megugrott az érdeklődés a Kocka és feltalálója iránt. Nemrég nagy ívű portréval tisztelegtek párosuk előtt a New York Timesban, de a könyv megjelenése óta eltelt pár évben alig akadt olyan számottevő lap, amely ne foglalkozott volna behatóan a témával. A mi kockánkat eddig több mint tizenhét nyelvre fordították le, többek között kínaira és japánra is, ahol az Országos Iskolai Könyvtári Tanács beválasztotta a tavalyi nyár ajánlott olvasmányai közé. Azonnal be is szereztek több ezer példányt a kötetből, hogy valamennyi japán középiskola könyvtárában elérhető legyen.
De akárkihez is jut el, vagy nem jut el Rubik könyve, a Kocka már amúgy is végérvényesen beépült a popkultúrába. Ennek számtalan megjelenési formáját Rubik ugyan nem archiválta módszeresen az évtizedek folyamán, de a különleges évfordulóra készülve elkezdte átnézni, hogy hány lemezborítón vagy magazincímlapon szerepel a Kocka. Mindkét esetben úgy 1500 körül hagyta abba a számolást, ami önmagában jelzi, milyen szinten vált önmagán túlmutató szimbólummá. A Kockát megidéző könyvborítókra is vetett egy pillantást. Ezeknek a műveknek csak egy töredéke foglalkozik konkrétan a tárggyal, persze vannak köztük afféle megfejtési segédletek, illetve néhány komolyabb elemzés is, amelyiket mélyebben tárgyalja a Kockát, döntően a matematika oldaláról. „De a legtöbbször olyan témák kapcsán kerül elő, mint a pszichológia, a pénzügy, vagy a Hogyan legyünk sikeresek?-típusú könyvek, amilyeneket például Trump szeretett írni” – mondja Rubik, hozzátéve, hogy gyerekkönyvön érdekes módon kevesebbszer köszön vissza a motívum, de azért akad abból is bőven. Felvetésemre, hogy nemcsak lemezeken és könyvborítókon, de még a magyar soros EU-elnökség logójában is feltűnik a Kocka, csak annyit felel, hogy „előfordulnak ilyen balesetek.”
A Barbie tavaly nyári kasszarobbantása óta Hollywood sorra rendeli be a népszerű játékokon alapuló filmeket, aminek nyomán nagyon úgy fest, hogy még az UNO-filmet sem úszhatjuk meg.
Ennek nyomán joggal merülhet fel a kérdés, hogy akár a Kockáról is készülhetne hasonlóan grandiózus alkotás, de Rubik mindenkit megnyugtat: időnként ugyan felröppennek efféle „petárdák”, de valódi és komoly kezdeményezésről ő nem hallott.
Adrián Zoltán / 24.hu
Szerinte ennek egyik oka, hogy önmagában nehezen megragadható a Kocka sztori szempontjából, de kellékként persze így is gyakran feltűnik a filmvásznon. Olykor kifejezetten fontos jelenetekben is, Oliver Stone Snowden-filmjében például egy Kockába rejtve csempészi ki Amerikából a titkos adatokat a címszereplő. Azt persze aligha fogjuk valaha megtudni, hogy tényleg így történt-e a dolog, de Edward Snowdenről amúgy lehet tudni, hogy hatalmas rajongója a Kockának (aki kíváncsi rá, itt meg is nézheti, hogy oldja meg). Az ötvenéves találmány ellenállhatatlan vonzerejét és menőségét pedig épp az mutatja igazán, hogy az életrajzi kémfilm hollywoodi alkotói – a megismerhető tényektől függetlenül – épp ezt tartották a legizgalmasabb megoldásnak.The post Rubik Ernő: A Kocka valamivel tartósabb nálam, de azért még én is megvagyok first appeared on 24.hu.